LOGO en HUISSTIJL

Enkel een logo of een hele huisstijl (en wat is dat eigenlijk)?

Bij een bedrijf hoort een logo, dat is het begin. Een zorgvuldig uitgewerkte huisstijl die klopt, maakt het merk herkenbaar en zorgt voor échte impact.

Een logo is de naamdrager, geeft een eerste indruk van wie/wat het merk is. Misschien dat de naam op zich het al duidelijk maakt, of dat een sub-tekst is toegevoegd om duidelijk te maken waar het over gaat. Zoals FNV dat doet: FNV ‘zorg en welzijn‘. Maakt direct duidelijk waar het over gaat.

Andere merken kiezen ervoor om hun onderliggende boodschap te bekrachtigen. Zoals bij Nike: ‘just do it. Als je Nike niet kent heb je geen idee wat ze verkopen, maar hun intentie spreekt heel luid: niet aarzelen, gewoon doen!

De start is niet enkel een logo, het begint met een plan. Een idee van waar jij heen wilt. Vanuit dat idee wordt het logo gecreëerd in kleur, stijl, uitstraling. Met de verdere keuzes in de huisstijl zorg je voor herkenbaarheid, een betrouwbaar beeld wat klopt bij jouw intenties.

Die keuzes lijken soms niet zo belangrijk, maar stiekem zijn ze wellicht het belangrijkst van een succesvolle business strategie. De grote merken zoals AH, Bol.com, Coca Cola, etc. hebben allemaal een ‘eigen’ gezicht’: een gevolg van duidelijke keuzes maken. Die keuzes leg je vast in het huisstijl handboek. (zie hieronder)

Wil je hier meer over weten? Bel dan 06 2245 2697 of mail Hallo@HelemaalHildy.nl

Een huisstijlhandboek (Branding guide – merkgids) omschrijft in de basis:

  • kleurcodes van het logo in RGB, CMYK en WEB codes, soms een PMS code. (Pantone)
  • Suggesties voor online en offline kleurgebruik/steunkleuren
  • fonts: lettertypes voor print én online. Zijn de lettertypes van het logo niet ‘Google’ vriendelijk, dan kan er een alternatief voor online-gebruik in staan.
  • do’s & don’t van het logo, plus een zwart-wit of diapositief alternatief voor gebruik in een krant of voor op een foto bijvoorbeeld.

In uitgebreidere versies kan hier nog aan toe worden gevoegd:

  • taalgebruik, is het formeel of juist persoonlijk en direct, is het U of Je.
  • fotomateriaal: staan er mensen op? Zo ja, kijken ze in de camera (direct) of juist niet (spontaan). Gebruik je foto’s zwart-wit of in kleur. Welke composities versterken jouw boodschap? Wel kinderen, geen kinderen, eten, dieren, etc. Allemaal duidelijke keuzes en dus niet random. Kan jouw merk een groot soort foto’s voeren? Dan zal je alsnog binnen vooraf-bepaalde grenzen moeten blijven om geen onrust (lees: onbetrouwbaarheid) te veroorzaken.
  • huisstijl elementen te gebruiken online of in folders, brochures, flyers etc. Denk hierbij aan op-maat gemaakte buttons, sfeerelementen, kleurbalken en andere grafische elementen die bijdragen aan de identiteit van het merk.
  • een categorie-overzicht aan stockfoto’s, deze worden incl. licentie aan de marketing tools/database toegevoegd, zodat je altijd er over kan beschikken.
  • templates te gebruiken voor social media berichten: afmetingen, sfeer, font, kleurgebruik, e.d.
  • etc. – the sky is the limit!